Voeding en voedingsstoffen. Hoe zit dat?

Voeding en voedingsstoffen. Hoe zit dat?

voeding

Het is een eerste levensbehoefte van de mens: voedsel. Voedsel bestaat uit alles wat een mens of dier kan eten en drinken. Voedsel is belangrijk om te overleven. Het geeft je energie en houdt je gezond. Eten en drinken komt beide van de natuur. Of het nou direct uit de natuur komt, zonder bewerking, of dat het eerst wordt bewerkt in een fabriek, het blijft een product welke (in de basis) uit de natuur komt.

Soorten voedsel

Voedsel kan dus rechtstreeks uit de natuur gegeten worden, maar sommige soorten voedsel hebben wat hulp nodig voordat deze gegeten kunnen worden. Hiernaast kan het ook zo zijn dat voeding door bewerking ervan soms smakelijker, beter of efficiënter te eten wordt voor mensen. De bewerking of productie van voedsel wordt gedaan in fabrieken, welke met bepaalde machines, bijvoorbeeld door middel van een dairy machine, worden bewerkt of geproduceerd tot eindproduct.

Voedingsstoffen

Voedsel is eigenlijk in hoofdlijnen te verdelen in 2 soorten: noodzakelijk voedsel en niet noodzakelijk voedsel. Noodzakelijk voedsel is voornamelijk voedsel die je ook daadwerkelijk de juiste voeding geeft. Dit is voedsel welke de juist voedingswaarden bevat. Eiwitten bijvoorbeeld. Eiwitten zijn nodig voor de bouw, herstel en het onderhoud van botten en spieren. Daarnaast zijn er vetten. Vetten in voeding zorgen ervoor dat je energie krijgt. Ook koolhydraten zorgen hiervoor. Er bestaan geraffineerde en ongeraffineerde koolhydraten. Ongeraffineerde koolhydraten zitten voornamelijk in groenten en geraffineerde koolhydraten vind je in witbrood of eten en drinken met veel suiker. Ook met vetten is dit zo, maar dan heet het verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn de ‘goede vetten’. Je lichaam kan deze zelf niet aanmaken en daarom heb je deze vetten nodig. Deze vetten zijn te halen uit vis en plantaardige oliën. De onverzadigde vetten daarentegen zijn geen goede vetten en worden al door je lichaam zelf aangemaakt. Hier heb je dus eigenlijk weinig tot niets van nodig. Deze onverzadigde vetten komen vooral uit snacks, gebak en vlees. Naast de macronutriënten eiwit, vetten en koolhydraten bestaan er ook zogenoemde micronutriënten. Dit zijn voornamelijk vitamines en mineralen. Deze micronutriënten helpen de macronutriënten beter het werk te doen en helpen veel processen in je lichaam een handje.

Balans

Om een goede balans te vinden in je voeding en om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen, is het goed om vaker te letten op wat je eet of drinkt. Vooral ook als je wil afvallen bijvoorbeeld. Het is dan niet nodig om meteen niks meer te gaan eten. Nadat je bent afgevallen komt het gewicht binnen de kortste keren weer terug. Je kunt beter een juiste balans zien te vinden in porties en te kijken welke voedingsstoffen je naar binnen krijgt.